Повірка квартирних та будинкових теплолічильників

Повірка квартирних та будинкових теплолічильників

Індивідуальні та колективні (ОСББ) власники квартирних або будинкових лічильників тепла напевно зіткнулися (зіткнуться в недалекому майбутньому) з необхідністю періодичної їх технічної перевірки, так званої метрологічної повірки точності.

Ця необхідність закріплена:

• в технічній документації на тепловимірювальних прилади;
• в договорах між постачальниками і споживачами послуг теплопостачання;
• навіть на законодавчому рівні (В Законі України «Про комерційний облік тепла»).
Рекомендована періодичність такої перевірки вказується в технічній документації, яку становить безпосередній виробник вимірювального приладу. Вона залежить від:
• його класу точності;
• технічного принципу роботи (механічний, ультразвукової, електромагнітний і ін.);
• застосованого конструкційного рішення, культури (якості) виробництва.

Але ці рекомендації виробника – не догма. Періодичність проведення повірки теплових лічильників може коригуватися (як правило, скорочуватися) за погодженням сторін умов укладених між ними комерційних договорів.

Для чого потрібна перевірка КВП? Які вирішуються нею завдання?

Що ж це за така перевірка, якій приділяється така пильна увага? Багатьом може здатися, що це просто необґрунтована «викачка» грошей з кінцевого споживача, і за сумісництвом, власника теплового лічильника (прим. Теплові лічильники, що знаходяться у власності постачальника опалення або власника тепломережі – повіряються за його рахунок). Адже зовні прилад обліку перебуває в робочому стані, і не виявляє жодних ознак технічної поломки. Але це тільки зовнішнє враження. Насправді, споживач послуги теплопостачання сам фінансово зацікавлений в своєчасної та якісної його метрологічної повірці не менше, ніж її постачальник. І ось чому.

Будь-який прилад обліку теплової енергії, незалежно від принципу роботи – це перш за все технічний прилад. Його принципова відмінність від техніки, яка, наприклад, виробляє механічну роботу, тільки в тому, що його корисним продуктом є точність вимірювання витрати (споживання) теплової енергії. Якщо вимірювальний (обліковий) прилад – неточний, він не виконує своєї головної функції, своєю корисною роботи. Що значить, фактично він – несправний.

На жаль, закони Природи такі (тертя, окислення, втомна напруга, відкладення та ін.) Що ніяка рукотворна техніка, навіть найякісніша, не може бути вічною або абсолютно надійною. Навіть контрольно-вимірювальна (її варіант – облікова). Не вдаючись в технічні подробиці (оскільки різні типи або моделі теплових лічильників можуть працювати на різних технічних принципах, конструктивних рішеннях), важливо засвоїти сам принцип – контрольно-вимірювальні прилади, або КВП (а теплолічильники відносяться до цієї категорії), як і будь-яка інша техніка , теж виходить з ладу.

Тому вимагає періодичного технічного огляду і профілактики (регламентних робіт), а в разі явної поломки – і ремонту. Ці завдання якраз і вирішуються в ході їх періодичної т.зв. метрологічної повірки. Теоретичні питання якої вирішуються наукою метрологією, а практичні – спеціалізованими метрологічними лабораторіями.

Хто зацікавлений у своєчасному проведенні повірки лічильника теплової енергії?

Поломка контрольно-вимірювальної апаратури не обов’язково полягає в повному припиненні її роботи. Вже просто порушення точності вимірювань, які виробляються працюючим КВП, можуть зводити нанівець весь сенс його установки, і навіть робити його присутність шкідливим.

І тут увага! Без проведення професійної метрологічної повірки, кустарними методами передбачити або виявити, в який бік починає «грішити» прилад – на користь постачальника теплової енергії або на користь його споживача – практично неможливо. Кожен з них може з повним на те підставою підозрювати, що не пройшов вчасно технічну перевірку теплолічильник «обманює» саме його. А це – вже реальні гроші за (не споживання або поставлене понад) тепло. Ось через цю неможливість передбачити, в який бік спрямовані похибки в роботі контрольно-вимірювального приладу (на недооблік, або почне зайвого), в його своєчасної і кваліфікованої повірці об’єктивно зацікавлені всі – як комерційний постачальник послуги теплопостачання, так і її комерційний споживач.

Питання, в чий власності знаходиться прилад теплового обліку – це лише нюанс, який визначає рішення, кому платити за його періодичну метрологічну повірку. І тут для кінцевих споживачів – любителів «економити», може позначитися палиця з двома кінцями. Вирішивши трохи заощадити на проведенні періодичної повірки теплового лічильника, можна в подальшому переплатити набагато більше за нараховане за його помилковим показаннями, але реально не спожите тепло.

Як все-таки трохи заощадити на метрологічну повірку теплового лічильника?

Це в принципі можливо. Але таку можливість необхідно закладати заздалегідь, ще на етапі вибору і придбання приладу обліку тепла. Адже як надходять любителі бездумно економити на всьому? Правильно, «топлять» за те, щоб спочатку купити найдешевший вимірювальний прилад, з наявних у продажу. Але згодом отримують масу супутніх експлуатаційних і ремонтних витрат, які значно нівелюють отриману «вигоду».

Слід же надходити більш раціонально:

• вдумливо вивчити конструкцію, технічну документацію КВП, звертаючи увагу на вказані виробниками такі параметри, як клас точності (визначає групу споживачів, для якої він призначений), технічний ресурс (напрацювання), міжремонтний ресурс, рекомендована періодичність проведення метрологічної повірки;
• розібратися з розцінками підприємств (лабораторій), які надають послуги метрологічної повірки та ремонту теплолічильників необхідної конструкції, аналогічними сервісними послугами (пропозиціями) виробника або продавця приладу;
• оцінити складність, зручність (вартість) демонтажу для виконання повірки та зворотного монтажу повіреного лічильника теплової енергії.

На основі проведених таким чином оціночних розрахунків, варто вибрати те комерційну пропозицію приладу теплового обліку, яке за сумою витрат на придбання плюс наступні експлуатаційні витрати буде найбільш вигідним. Можливо, в таких випадках слід звернути увагу на пропозиції безпосередніх виробників теплолічильників або деяких їх дистриб’юторів, які пропонують вигідні умови сервісного супроводу своєї продукції (товарів). Або на такі конструктивні рішення, для яких немає необхідності в повному демонтажі приладу з тепломережі – досить лише зняти (потім встановити) тільки блок теплообчислювача в комплекті з датчиками.

Де провести метрологічну повірку свого теплового лічильника?

Питання насправді не складне. Послуги повірки теплових лічильників виявляються різними організаціями на комерційній основі. Тому, перш за все це їх інтерес виявити тих, у кого з’являється така потреба і запропонувати їм свої послуги. Слід лише переконатися (перевірити), чи дійсно сервісне підприємство (його метрологічна лабораторія) має відповідну ліцензійну дозвіл від державної метрологічної служби. Наявність такого дозволу свідчить, що у лабораторії є необхідне обладнання і кваліфікація. Одна з перевірених компаній «Е-ІНЖИНІРИНГ КО», у якої є власний сертифікований сервісно-метрологічний центр зможе зробити перевірку теплолічильника.

У прийнятті рішення – куди здати свій тепловий лічильник на перевірку – звичайно можна орієнтуватися на комерційну рекламу, знайти яку нескладно. Але по можливості, слід прислухатися до рекомендацій і пропозицій з даного питання від безпосередніх виробників теплових приладів обліку (якщо це українські фірми або сервісні центри іноземних компаній), або їх продавців.
Метрологічна перевірка – абсолютно необхідна для приладу комерційного обліку тепла операція. Вона є різновидом регламентних робіт, що проводяться на КВП (в т.ч. теплових лічильниках). Метою її є перевірка і (при необхідності) відновлення класу точності вимірювального (облікового) приладу. У забезпеченні (відновленні) точності роботи комерційного лічильника теплової енергії шляхом своєчасного (рекомендованого) проведення його метрологічної повірки зацікавлені не тільки постачальники теплопостачання, але і його кінцеві споживачі.

    Замовлення зворотного дзвінка

      Замовити послугу

        Задати питання

        [text* your-name placeholder 'Ваше ім'я']

        Ваша заявка прийнята, наш менеджер зв`яжется з вами протягом 15 хвилин

        0
        Кошик